Ben je ook iemand die altijd bezig is met het finetunen en verbeteren van je fiets? Goed nieuws, want met bike upgrades kun je daar in Zwift ook mee aan de slag. Elk frame in Zwift kan worden verbeterd. En het mooie is dat het je letterlijk alleen maar zweet kost. Je moet namelijk afhankelijk van de upgrade veel klimmen, veel kilometers maken of veel uren maken. Daarmee unlock je de upgrade die je weer met drops kunt kopen. En de beloning mag er ook zijn, want je fiets wordt per upgrade daadwerkelijk lichter, meer aero, of je verdient er extra xp of drops mee. Lees verder om te zien wat je moet doen en waarom bike upgrades meer dan de moeite waard zijn.

Hoe verdien je bike upgrades?

Elk fietsframe in Zwift heeft 5 verschillende bike upgrades die je kunt unlocken. Dat gaat dus in 5 verschillende stappen die steeds uitdagender worden. Zo moet je voor upgrade 1 bij de Zwift-carbonfiets 100 kilometer fietsen voor je de eerste update kunt kopen voor 25.000 drops. Elke vervolgstap wordt de afstand die je moet fietsen langer en moet je steeds meer drops betalen.

Elke upgrade wordt steeds lastiger om te halen en duurder om te unlocken.

De te fietsen afstanden en het aantal drops dat de upgrades kosten, valt bij de standaard Zwift-carbonfiets nog mee. Het verschilt namelijk per fiets hoeveel je moet fietsen en hoeveel je in drops moet betalen voor de upgrade. Hoe beter de fiets, hoe zwaarder het wordt. Ook verschilt het per fiets wat je moet doen om een bike ugrade te verdienen. De vuistregel daarvoor is dat je voor de upgrades bij een klimfiets hoogtemeters moet maken. Bij een tijdritfiets tellen de uren die je fietst en bij de overige fietsen telt de afgelegde afstand.

Welke bike upgrades zijn er?

  • Aerodynamische verbeteringen
  • Lichtere fietsonderdelen
  • Snellere drivetrain
  • Verdien 5% meer drops
  • Verdien 5% meer XP

Wat merk je van de bike upgrades?

De verschillen zijn klein, maar meetbaar. Een volledig geüpgradede fiets is in tests van Zwiftinsider ongeveer een halve minuut sneller op een uur rijden. Bij klimmen kan dat iets meer schelen, bij vlakke ritten iets minder. In groepsritten merk je het nauwelijks, in tijdritten of solo’s iets beter. Het is dus geen wondermiddel, maar wel een leuke extra. Want ook al is het verschil klein, het voelt goed om te weten dat je fiets niet alleen mooier is geworden, maar ook sneller.

Een frame met alle upgrades. Nog 2 frames te gaan …

De bike upgrades zijn gemaakt om zelfs voor de fanatiekste Zwifters een finke uitdaging te vormen. Alleen de fiets waarop je fietst telt bijvoorbeeld mee. Het kan dus lonen even een andere fiets te kiezen voor een klimrit als je toevallig bezig was met een fiets waarvoor de afstand belangrijk was.

Unlock en upgrade unieke Halo Bikes

Doordat de beste frames steeds moeilijker worden te upgraden, ben je wel even bezig. Maar voor de fanatiekste Zwifter of de fietsers die echt alles moeten hebben, is er goed nieuws. Bij drie merken kun je een unieke Halo Bike unlocken als je voor 3 verschillende fietsen het merk alle upgrades hebt. Dat geldt voor Pinarello, Specialized en Cannondale. Maar neem wel voldoende drops mee, want de Halo Bikes kosten 10 miljoen (!) drops per stuk. De Tron bike (de Zwift Concept Z1) telt ook als Halo Bike, maar die kun je niet kopen. Deze is en blijft alleen te unlocken door de Everest Challenge te voltooien.

Zwift Halo Bikes

  • Pinarello Espada
  • Specialized Project ’74
  • Cannondale R4000 Roller Blade
  • Concept Z1 (alleen te unlocken via Everest Challenge)

Bike upgrades voor de Halo Bikes

Als je denkt dat je er bent na een Halo Bike te hebben gekocht, dan heb ik slecht nieuws. De Halo Bikes kun je namelijk ook allemaal weer upgraden. En om je alvast voor te bereiden: die updates kosten ongeveer vijf keer zoveel kilometers, hoogtemeters en uren op de fiets als de reguliere fietsen. Dus zelfs de fanatiekste Zwifters hebben genoeg uitdagingen die nog op ze liggen te wachten.

Door Olle

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *